تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 جولای 2025 - 15:15
کد خبر : 5461

هشدار درباره سونامی بیکاری در سینما / سینمای ایران گرفتار سرمایه‌دارسالاری و تحریم دوگانه

هشدار درباره سونامی بیکاری در سینما / سینمای ایران گرفتار سرمایه‌دارسالاری و تحریم دوگانه
در دومین روز همایش «هزینه‌ها و شیوه‌های تأمین سرمایه» در خانه سینما، چالش‌هایی چون بیکاری گسترده، دخالت سرمایه‌گذاران در تولید و تحریم‌های دوگانه به‌عنوان بحران‌های اصلی سینمای ایران مطرح شد.

به گزارش بانی هنر، دومین روز از همایش «هزینه‌ها و شیوه‌های تأمین سرمایه» با تمرکز بر بحران‌های اقتصادی سینمای ایران، عصر سه‌شنبه ۳۱ تیرماه به همت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی در خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما با اشاره به سونامی بیکاری در سینمای ایران، یکی از مهم‌ترین معضلات معیشتی فعالان این حوزه را نبود تولید و به تبع آن بیکاری دانست. وی با انتقاد از نبود بیمه‌های پایه در حرفه سینما و انحصار برخی امکانات دولتی، خواستار توجه جدی کارشناسان به درمان این بحران شد و گفت: «من از شما درخواست دارم به‌عنوان طبیب فرهنگ، درمانی برای این بیماری بیابید.»

دهکردی همچنین نسبت به پدیده «سرمایه‌دارسالاری» در سینمای ایران هشدار داد و افزود: «در تلاش برای جذب سرمایه نباید به جایی برسیم که سرمایه‌گذار درباره داستان، عوامل و شیوه پخش فیلم تصمیم‌گیری کند. این دخالت‌ها بیش از آن‌که منفعت داشته باشد، آسیب‌زاست.»

سینما نیازمند مدیران جسور است

در ادامه این همایش، پنل «فیلمسازی حمایتی» با حضور منوچهر محمدی، حامد جعفری و محمد ساسان برگزار شد.

منوچهر محمدی، تهیه‌کننده باسابقه سینما با اشاره به تورم افسارگسیخته در کشور گفت: «فیلمی را که در سال ۱۳۶۴ با ۶ میلیون تومان ساختم، امروز کمتر از ۵۰ میلیارد تومان ساخته نمی‌شود. سینما در چنین شرایطی نیازمند مدیرانی است که حاضر باشند از آبروی خود هزینه کنند.»

او با بیان اینکه قیمت بلیت سینما در ایران کمتر از یک دلار است، تأکید کرد که افزایش آن فعلاً به صلاح نیست چرا که «سینما در انتهای سبد خرید خانواده‌ها قرار دارد.»

وی همچنین با اشاره به تحریم‌های دوگانه سینما (داخلی و خارجی) اظهار کرد: «از میان صد فیلم تولیدی در سال، صداوسیما تنها سه تا چهار فیلم را پخش می‌کند. در خارج نیز هر فیلم دارای مجوز را حکومتی می‌دانند و رد می‌کنند.»

روایت گلشیفته فراهانی و قرارداد سفید

منوچهر محمدی در بخشی از صحبت‌های خود خاطره‌ای از انتخاب بازیگر نقش اصلی فیلم «میم مثل مادر» بیان کرد و گفت: «گلشیفته فراهانی پس از خواندن فیلمنامه، قرارداد را بدون درج مبلغ امضا کرد و گفت دستمزد را هرچه صلاح می‌دانید بنویسید؛ چون می‌دانست این نقش برایش شاه‌نقش خواهد بود.»

عبور از روش‌های سنتی در بنیاد فارابی

در ادامه این پنل، حامد جعفری، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به رشد هزینه‌های تولید فیلم عنوان کرد: «پیشنهاد ساخت فیلمی با بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان به ما ارائه شد، اما توان مالی بنیاد آن را پوشش نمی‌داد.»

او با اشاره به مدل «پیچینگ» در ارزیابی آثار گفت: «در این مدل، تیم تولید شامل تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده، طرح خود را حضوری ارائه می‌کنند و داوران متخصص از میان آثار برتر انتخاب می‌کنند. تلاش داریم با این روش، هم شفافیت افزایش یابد و هم ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند.»

جعفری تأکید کرد عدالت در حمایت، تقسیم مساوی بودجه نیست بلکه تخصیص منابع به آثاری است که سینمای کشور را در مسیر صحیح هدایت کنند.

روایت بودجه «ناتور دشت»

در ادامه محمد ساسان، مدیر مرکز تولیدات سازمان سینمایی سوره، درباره تولید فیلم «ناتور دشت» گفت: «با اقتباس از حادثه‌ای در استان گلستان ساخته شد و در نهایت با صرفه‌جویی در لوکیشن و کنترل هزینه‌ها، با بودجه حدود ۴۸ میلیارد تومان به سرانجام رسید.»

او تأکید کرد برخلاف تصور عمومی، منابع ارگان‌ها نامحدود نیست و تأمین هر ریال بودجه، مستلزم تلاش فراوان است.

اگر سینمای دولتی نباشد، ژانر جنگ حذف می‌شود

ساسان با اشاره به نقش سینمای دولتی در حفظ تنوع ژانری گفت: «در غیاب حمایت دولتی، ژانرهایی چون سینمای دفاع مقدس به کلی از بین خواهند رفت، چون بخش خصوصی بیشتر به تولید کمدی علاقه‌مند است.»

تأمین مالی و ضرورت شفافیت در تولید

در پنل دوم این همایش، شادمهر راستین، روح‌الله حسینی و مجید شیخ‌انصاری درباره چالش‌های جذب سرمایه سخن گفتند.

شادمهر راستین بر لزوم ارائه پروپوزال‌های قوی با چشم‌انداز بازگشت سرمایه تأکید کرد و گفت: «فیلم کالاست و باید برای سرمایه‌گذار جذاب باشد. حضور در جشنواره‌ها و ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای بین‌المللی از راه‌های جذب حمایت است.»

شیخ‌انصاری نیز با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های مقطعی و نادرست در شیوه تولید گفت: «مشکل سینما با افزایش یا کاهش بودجه حل نمی‌شود. باید با تحلیل داده‌های کلان، راهکارهای جامع طراحی کرد و از ظرفیت شبکه نمایش خانگی برای حمایت بهره گرفت.»

دموکراسی، شفافیت و سینما

روح‌الله حسینی، معاون ارزشیابی و نظارت بر عرضه و نمایش فیلم نیز با تأکید بر سه‌گانه سینما، دموکراسی و شفافیت، گفت: «در شرایط فعلی، گاهی برآوردهای اولیه فیلم با خروجی آن تفاوت فاحشی دارد. شفاف‌سازی فرآیندها و تحلیل داده‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای عبور از بحران فعلی باشد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.